Problemy implementacyjne

Bariery technologiczne

O ile w miastach problem ten może nie być zbyt duży, o tyle na terenach wiejskich mogą się zdarzyć trudności z dostępem do Internetu oraz do komputerów. Możesz sobie poradzić z tym problemem następująco:

  • Zachęć uczniów do wspólnej nauki z kolegami. W ten sposób kilka osób korzysta z jednego komputera z dostępem do internetu. Takie rozwiązanie ma też dodatkowe plusy, jak integrację czy wspólne radzenie sobie z problemami, na które mogą się natknąć uczniowie podczas przyswajania materiałów.
  • Możesz też w porozumieniu z biblioteką szkolną, lub miejską poprosić o możliwość udostępnienia komputera do nauki po lekcjach
  • Zwróć uwagę uczniom, że Twoje materiały są dostępne poprzez smartfony

Uczeń przyszedł nieprzygotowany na zajęcia

Jest więcej niż pewne, że na lekcji pojawi się choć jeden nieprzygotowany uczeń, który nie zapoznał się z przesłanymi przez Ciebie materiałami. Co zrobić w takiej sytuacji? Szybko zorientujesz się kto jest przygotowany do lekcji, a kto nie. Przeprowadź krótki test, lub zapytaj o konkretne zagadnienie, które znalazło się w Twoim materiale. Co zrobić z uczniem, który nie zobaczył materiału? W każdym momencie możesz posadzić go przy komputerze, dać do ręki tablet i odtworzyć materiał jeszcze raz. Dobrym pomysłem jest także dołączenie go do grupy innych uczniów i poproszenie ich żeby wytłumaczyli mu dany temat. W końcu metoda odwróconej klasy opiera się na współpracy oraz wymianie doświadczeń. Możesz też próbować zapobiegać uprzedzając uczniów, że podczas lekcji w klasie będziesz sprawdzał czy zapoznali się z przygotowanym przez Ciebie materiałem. Poinformowanie ich, że bez wykonania odpowiedniej pracy w domu nie będą w stanie uczestniczyć np. w zaplanowanej grze powinno zmotywować wybrane osoby.

Bezprawne wykorzystanie wizerunku

Kolejnym problemem z jakim możesz się zetknąć jest obawa o to, jak uczniowie wykorzystają Twój wizerunek. Niestety nie istnieje jeszcze możliwość zabezpieczenia się w 100% przed atakiem szkolnych „hejterów”. Pozostaje zaufać uczniom, że skorzystają z przygotowanych materiałów tylko w dobrej wierze i do nauki. Z doświadczeń nauczycieli, którzy stosują tą metodę wynika jednak, że ich obawy są w rzeczywistości nieuzasadnione, a uczniowie są wdzięczni nauczycielom za włożony ogrom pracy i podchodzą do niej z należytym szacunkiem. Przypadki „hejtu” są odosobnione w skali kraju. Jeśli wystąpią, mogą być wykorzystane do przeprowadzenia lekcji na temat etyki korzystania z Sieci, zachowań akceptowalnych społecznie w świecie cyfrowym i netykiety. Tematyce takiej warto zresztą poświęcić część lekcji wprowadzającej do metody "odwróconej klasy". Jeżeli rozmowa z osobą, która Cię obraża nie przynosi efektów, pamiętaj, że obraźliwe komentarze w Internecie to też przestępstwo, podlegające karze. m.in. groźba karalna- art. 190 Kodeksu Karnego, zniesławienia – art. 212 Kodeksu Karnego, znieważenie osoby – art. 216 Kodeksu Karnego. Karana jest także mowa nienawiści – art. 256 i 257 Kodeksu Karnego. Jednak to już ostateczność.

Nie zniechęcaj się za szybko, nie musisz prowadzić wszystkich swoich zajęć "odwróconą klasą". W przypadku trudności szukaj wsparcia innych nauczycieli, lub nawet uczniów, zbieraj informacje zwrotne od podopiecznych. Pytaj ich o to co im się podoba, co by zmienili, czy materiały są dla nich zrozumiałe itp. Szukaj i dopasowuj indywidualnie metody prowadzenia zajęć według potrzeb i pomysłów, a Twoje starania na pewno przełożą się na nieprzeciętne efekty edukacyjne i nie tylko!

Skontaktuj się z nami!

Jeżeli masz jakieś pytania, możesz wysłać nam wiadomość e-mail, lub zadzwonić pod numer: XXX

Zmień kod na obrazku. captcha txt