Wprowadzenie „odwróconej klasy“ będzie wymagało od Ciebie dobrze przemyślanej koncepcji działania. Po ustaleniu tematu lekcji i celów, jakie uczeń ma osiągnąć, doprecyzuj zakres materiału i metody, które na zajęciach pozwolą uczniom utrwalić poznane nowe informacje.
Wybierz temat, dobierz narzędzia i zasoby potrzebne do przeprowadzenia wybranego tematu. Opracuj szkic scenariusza lekcji.
Na tym etapie warto trzymać się ściśle fundamentalnych założeń:
Zanim rozpoczniesz zajęcia prowadzone nową metodą, opowiedz uczniom o niej szczegółowo i przekonaj do niej. Wprowadzaj „odwróconą klasę” tak, aby kojarzyła się z zabawą, grą i interakcją – nie z przymusem dodatkowej pracy w domu:
Zwróć też swoim uczniom uwagę, że w perspektywie czasu, służył im jako materiał do powtórki i przygotowania się do egzaminów
Jeżeli uczniowie przyswoili w domu materiał przygotowany na lekcję to 45 minut lekcji wykorzystaj efektywnie na praktykę oraz dyskusję. Pamiętaj, że nauczyciel powinien pełnić rolę moderatora, zachęcać, angażować, wprowadzać do dyskusji nowe wątki.
Jakie formy prowadzenia zajęć daje Ci metoda „odwróconej klasy”? Możesz zaproponować swoim uczniom:
W zależności od przedmiotu i tematu zajęć powinieneś tak dobrać ćwiczenia, żeby:
Ewaluacja całego procesu jest, w przypadku metody „odwróconej klasy”, procesem dwuetapowym i dotyczy zarówno nauczyciela jak i ucznia.
Powinna pozwolić określić uczniom własne kompetencje, a Tobie - możliwą korektę przyjętych założeń metodologicznych, mających wpływ na skuteczność całego procesu.
Dlatego ważne jest:
W czasie lekcji bądź czujnym obserwatorem, reaguj na bieżąco ważne jest, aby nie pozostawiać bez wyjaśnienia spornych kwestii. Poproś uczniów, aby sami ocenili swoją prace w kontekście swojej aktywności i zaangażowania. Przedyskutuj z nimi co im się podobało w lekcji i przygotowanych materiałach, a co jeszcze by w nich zmienili. Będzie to dla Ciebie wyraźny sygnał, czy kierunek w którym podążasz jest właściwy. Jak przeprowadzić ewaluację w sposób przyjemny i zabawny?