Zdecydowana większość dzieci i nastolatków posiada konto na Facebooku.
Jeżeli masz już konto na tym najpopularniejszym z portali społecznościowych najłatwiej będzie Ci zamieszczać swoje materiały w „grupie“, do której dostęp mają tylko zapisane osoby. Grupa ta będzie odpowiednikiem klasy. Nauczyciel może dodawać materiały w danej grupie, a dzięki wbudowanym w Facebook powiadomieniom, uczniowie w szybki sposób dowiedzą się o najnowszych wydarzeniach w grupie.
Grupę można bardzo łatwo założyć:
Członkowie grupy mogą tworzyć wydarzenia w grupie i zapraszać do udziału w nich innych członków grupy. Możesz dodawać pliki, filmy, zdjęcia. Grupa może być stworzona osobno dla każdej klasy, dzięki temu w uporządkowany i prosty sposób można zamieszczać materiały dydaktyczne dla wybranych grup uczniów. Staraj się porządkować materiały na bieżąco oraz dobrze je opisywać tak, żeby uczniowie nie mieli problemu z ich lokalizacją.
Świat nauczycieli jest podzielony, jeżeli chodzi o ich aktywny udział w wirtualnym świecie serwisów społecznościowych. Oprócz grupy zwolenników wprowadzania nowych technologii i wykorzystania social media w edukacji, jest też spora grupa oponentów. Wielu nauczycieli twierdzi bowiem, że nic nie jest w stanie zastąpić bezpośredniego kontaktu z uczniem „twarzą w twarz”, zwracają też uwagę na niebezpieczeństwo jakie niesie za sobą utrata autorytetu nauczyciela i zdegradowania jego roli do zwykłego „kolegi” z Internetu. Przypominamy jednak, że nasza propozycja harmonijnie łączy korzystanie z serwisów internetowych z kontaktem na lekcji – i to jeszcze bardziej intensywnym, niż w przypadku lekcji prowadzonej metodą podawczą (jako wykład).
Serwisy społecznościowe zacierają znacząco granice między pracą, szkołą, a życiem prywatnym, łatwiej też o popełnienie wielu błędów komunikacyjnych i organizacyjnych. Można jednak łatwo zabezpieczyć się przed negatywnymi skutkami korzystania z nich. Dlatego zakładając konto na FB z myślą o zamieszczaniu tam materiałów edukacyjnych, przestrzegaj kilku zasad: